سئو

نکات مهم در زمینه تولید محتوا

نکات مهم در زمینه تولید محتوا

تولید محتوا یکی از فعالیت هایی است که در شبکه های مختلف اجتماعی و اینترنتی انجام می شود. به صورت عمده این محتوا می تواند شامل فیلم٬‌ عکس و یا متن شود که هریک نیازمند کسب مهارت های مختلفی می باشند. یکی از مهم ترین بخش ها که در سایت ها و شبکه های اجتماعی به کار می رود و می تواند تاثیر چشمگیری در روند پیشرفت و جذب مخاطب داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه تولید محتوای متنی در سایت و نکات مهم آن آشنا کنیم و ساختار کلی آن را بازگو نماییم تا به راحتی بتوانید در این زمینه فعالیت کنید. فراموش نکنید که حرفه ای شدن در این زمینه کمی زمان بر است و به تمرین نیاز دارد. با این حال به راحتی می توانید با رعایت برخی نکات٬‌ در کوتاه ترین زمان به یک فرد متخصص تبدیل شوید.

نکات مهم در زمینه تولید محتوا

نکات مهم در زمینه تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا

امروزه کسب و کار های مختلف در زمینه سایت به رقابت می پردازند و برای اینکه بتوانند در لینک های اول قرار بگیرند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند٬‌ باید تولید محتوا را به صورت متنی انجام دهند و آن ها را به روز کنند تا روند رشد سایت طی شود.

وب سایت ها یکی از بهترین گزینه ها برای ارتباط گرفتن با مخاطبین هستند که فعالیت در آن ها می تواند فرد را به کاربران نزدیک تر کند و روند کار را با سرعت بیشتری پیش ببرد. به طور کلی زمانی که هرکس در  طراحی سایت آنلاین و یا خدماتی، تولید محتوا می کند در اصل می تواند اعتبار کسب و کار را بالا ببرد.

نکات مهم در زمینه تولید محتوا

هر حرفه چهارچوب های مختص به خود را دارد که طبق آن ها می توانید در زمینه مورد نظر فعالیت کنید. تولید محتوا هم شامل قوانین و نکاتی می شود که از طریق آشنایی با این موارد٬‌ می توانید به شکل حرفه ای در زمینه های مختلف بنویسید. شما باید ابتدا درک درستی از این مقررات داشته باشید تا بتوانید برای هر کارفرما نمونه کار آماده کنید. در ادامه به نکات مهم در تولید محتوا اشاره خواهیم کرد.

ایده پردازی تولید محتوا

شناسایی مخاطب هدف

کیورد ریسرچ

پیدا کردن عبارات مرتبط با کلمه کلیدی

عنوان بندی جذاب

تعیین زیر عنوان مناسب

تعیین چگالی کلمات کلیدی

بررسی سایت های رقیب

چارت بندی مقاله در تولید محتوا

مقدمه مناسب

نوشتن مقالات یونیک

به کار بردن عکس های با کیفیت

سئو داخلی

نگارش اصولی محتوا

توجه به تعداد کلمات مقاله

تعیین متا تگ مناسب

توضیح متا تگ توضیحات مناسب

عدم استفاده از کلاه سیاه

تعیین لینک منبع

تنظیم کادر برای سازگاری با موبایل

به کار بردن فونت مناسب

پاراگراف بندی اصولی

 

ایده پردازی تولید محتوا

برای اینکه بتوانید تولید محتوا را به شکل جذاب انجام دهید٬‌ باید ابتدا با موضوعی که می خواهید درباره آن بنویسید ارتباط برقرار کنید. برای هر محتوا موضوع خاصی به شما داده می شود که باید با توجه به اطلاعاتی که در وب سایت ها از آن هست٬‌ متن جدیدی را بازنویسی کنید. این متن باید به صورت کلی از ابتدا نوشته شود و یونیک باشد.

شما باید بتوانید موضوعات مختلف را پوشش دهید و درباره هریک به صورتی که برای مخاطبتان جذاب باشد‌٬ به تولید محتوا در قالب متن بپردازید. داشتن ایده و خلاقیت برای بیان آنچه می خواهید درباره آن توضیح دهید٬ می تواند سبک نوشتاری شما را تغییر دهد و کیفیت کار شما را بالا ببرد.

شناسایی مخاطب هدف

پیش از اینکه بدانیم شناسایی مخاطب هدف در تولید محتوا چه اهمیتی دارد٬‌ بیایید این واژه را تعریف کنیم. مخاطب هدف به شخص یا اشخاصی گفته می شود که شما محتوای مورد نظر را برای او آماده می کنید. شما باید پیش از اینکه مشغول نوشتن شوید٬‌ ببینید برای چه افراد یا قشری می نویسید. یعنی باید بتوانید نیازهای مخاطبین و خواسته هایشان را شناسایی کرده و متن را با توجه به سن٬ جنسیت و حتی سلیقه افرادی که مخاطب هدف شما هستند آماده کنید.

به طور مثال اگر مخاطب شما کودک باشد٬‌ باید از واژگان راحت تر و زبان محاوره برای برقراری ارتباط با مخاطبین استفاده کنید. همچنین زمانی که شما برای یک سایت علمی مطلب می گذارید٬‌ نمی توانید با همان لحنی که برای عامه می نویسید٬ به تولید محتوا بپردازید. پس شناخت مخاطب هدف هم از نظر پیدا کردن زبان نوشتاری و هم از جنبه ی تکنیکی در روند کار تاثیر دارد.

کیورد ریسرچ

کیورد ریسرچ یا پیدا کردن کلمات کلیدی٬ یکی از مهم ترین گام ها در تولید محتوا محسوب می شود. در اصل شما برای اینکه بتوانید محتوایی که می نویسید را به شکل حرفه ای ارائه دهید٬ باید ابتدا کییورد ریسرچ انجام دهید و با روند آن آشنایی پیدا کنید. این کار هم در سئو و هم در بالا رفتن اعتبار سایت شما در گوگل تاثیر خواهد داشت.

در اصل زمانی که مخاطبین هدف شما و یا هر شخص وارد اینترنت می شود٬ واژه ها و یا عباراتی را سرچ می کند. خوب است بدانید ابزار هایی وجود دارند که با وارد کردن یک کلمه٬ تمامی کلمات و عبارت هایی که با کلمه مورد نظر شما مطابقت دارند و در عین حال بیشترین سرچ را نیز داشته اند را به شما معرفی می کنند.

مثلا اگر شما در زمینه آشپزی کار کنید و بخواهید ببینید مخاطبینتان چه چیزی را بیشتر سرچ می کنند٬‌ کافیست کلمه کلیدی خود را آشپزی در نظر بگیرید و از طریق ابزار های جست و جوی کیورد٬‌ تمامی عبارات پر سرچ برای شما مشخص می شوند. بعد شما با به کار بردن آن ها در مقالات و تولید محتوا مرتبط با این کلمات٬ می توانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید و سایت خود را در لینک های اول مشاهده نمایید.

پیدا کردن عبارات مرتبط با کلمه کلیدی

بعد از اینکه شما عبارت و کلمه کلیدی را پیدا کردید٬ باید آن را به صورت پراکنده در متن به کار ببرید. با این حال باید برخی عبارت ها و کلمات مترادف را نیز پیدا کنید تا از تکرار بیش از حد یک کلمه خاص جلوگیری شود. از طرفی عبارات فرعی را نیز در نظر بگیرید. معمولا یک مقاله نرمال یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه یا عبارت کلیدی فرعی دارد که باید دقیقا عین همان موارد را بدون تغییر در متن به شکل پراکنده به کار ببرید.

پیدا کردن عبارات مرتبط با کلمه کلیدی

پیدا کردن عبارات مرتبط با کلمه کلیدی

عنوان بندی جذاب

حتما شما هم مقالات مختلفی را هنگام ورود به وب سایت های آنلاین خوانده‌اید. این مقالات شامل موارد متعددی می شوند و شما باید بتوانید عنوان های جذابی برای هر بخش تعیین کنید. پیش از شروع کار٬ با کمی سرچ درباره موضوع٬ متوجه می شوید که یک مقاله سه بخش اصلی دارد. این بخش ها شامل مقدمه٬ بدنه اصلی و جمع بندی می شوند.

مقدمه

این بخش باید معرفی کننده کل مقاله باشد. یعنی شما باید به مخاطبتان بگویید می خواهید درباره چه موضوعاتی با او صحبت کنید و مقاله مورد نظر شامل چه مواردی می شود. در اصل شما در این بخش ذهن او را آماده می کنید تا بتواند با یک آگاهی نسبی به خواندن مقاله ادامه دهد.

بدنه اصلی محتوا

زمانی که شما می خواهید بعد از مقدمه شروع به تولید محتوای متنی کنید٬‌ باید بدنه اصلی خود را آماده نمایید. این بدنه شامل بخش های مختلفی می شود که باید برای هریک عنوان مناسبی تهیه کنید. یعنی محتوایی که می خواهید بنویسید را به چند بخش تقسیم کرده و برای هر قسمت عنوان جذابی را در نظر بگیرید. شما می توانید با سوالی کردن عنوان و یا خلاصه کردن کلمات کلیدی و مهم٬ ذهن مخاطب را آماده کنید.

تعیین زیر عنوان مناسب

همان طور که گفته شد٬ زیر عنوان ها اهمیت زیادی در تولید محتوا دارند و باید به گونه ای تنظیم شوند که به ترتیب موضوع را برای مخاطب توضیح داده و آن را به ساده ترین شکل آماده نمایند. این زیر عنوان ها باید مرتبط با موضوع اصلی انتخاب شوند و اگر یکی از آن ها به توضیح بیشتری نیاز داشته باشد٬‌ بهتر است آن را پیش از دیگر موارد بیاورید.

کاربرد‌های سئو تصویر

پیش از این که در مورد اهمیت alt tag در سئو حرفی زده شود برای فهم آن گذری بر زمان های قبل داشته باشیم، بد نیست. آن گاه که مطلبی مهم را در ذهن خود با نقاشی بر صفحه‌ی سفید کاغذ می آوردیم و یا پیشرفته تر، آن وقتی که برای نوشته‌هایمان در روزنامه های دیواری عکس های بریده شده از روزنامه ها و یا مجلات را در زیر آن ها قرار می‌دادیم و جالب این که این عکس ها توجه دوستان و هم دوره‌ای های ما را بیشتر جلب می نمود و لحظات زنگ تفریح را به آن اختصاص می‌دادند.

Alt tag همان نوشته هایی است که قبلاً در مورد عکس می نوشتیم؛ منتهی در این جا با توجه به پیشرفت تکنولوژی می توان در هنگام تولید محتوا، پشت عکس پنهان کرد و با چند کلیک ساده به آن دسترسی داشت. تصاویر در بهبود کیفیت سئوی سایت خیلی موثر هستند؛ هم مطالب محتوا را برای کاربران جذاب تر می نمایند و هم ترافیک آن سایت را بالا می برند. زمانی که alt tag  نیز برای آن تصاویر در نظر گرفته شود، سایت بهینه سازی می شود.

هنگامی که از Alt text استفاده می‌کنیم، در صورتی که به هر دلیلی عکس لود نشود؛ می‌توان متن جایگزین (Alt text) را مشاهده نمود. ربات های گوگل نیز محتوا را بهتر درک کرده و تصویر را به شکل بهتری در دسترس سرچ کنندگان می گذارند و این امر سئوی تصویر را بالا می برد.

این قابلیت Alt text در وردپرس سبب می شود برای تصویر مورد نظرتان کپشن، عنوان، URL و متن جایگزین بنویسید، که در بین عوامل متن جایگزین برای موتورهای جستجو دارای اهمیت ویژه‌ای است.

alt tag را چگونه و کجا ببینیم؟

برای این کار ابتدا با راست کلیک روی عکس مورد نظر و زدن گزینه‌ی inspect می‌توان در کدهای صفحه، عکس دلخواه را پیدا کرد.

اهمیت سئوی تصویر

با کمی دقت خواهیم دید که در نظر گرفتن متن جایگزین برای تصاویر، سیگنال های بیشتری را به سوی ربات های گوگل می‌فرستد، راندمان جستجوی تصویری را در گوگل بالا می‌برد و هرچه کاربر بتواند تصویر های بیشتری را در صفحه نتایج ببیند؛ تغییرات گوگل به آن سمت و سو کشیده می‌شود.

پس اگر بهینه سازی تصویر به خوبی انجام نشود؛ عبارات کلیدی تصویر مرتبط نخواهند بود و گوگل نیز برای محتوای ما تصویری لحاظ نمی‌کند.

چگونه  Alt tagبنویسیم؟

چگونه  Alt tag بنویسیم؟ تغییرات روزمره‌ی گوگل خصوصاً در تصاویر گوگل سبب اهمیت سئوی تصویر گردیده است. پس توصیه می شود برای بهینه سازی تصاویر به این نکات توجه کنید:

متن جایگزین در تولید محتوا انتخابی هوشمندانه برای تصاویر آپلود شده‌ی سایت شماست، پس حتماً متن جایگزین را مد نظر داشته باشید و برای تصاویرتان اعمال کنید.

هنگام استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین بهتر است مترادف آن را استفاده کنید  و در بکارگیری کلمات کلیدی زیاده روی نکنید.

عنوان سئوی شما در یکی از Alt text ها بکار رود (در تصویر اول یا تصویر شاخص)، ولی با توضیحات متن جایگزین یکی نباشد.

سعی کنید متن جایگزین عکس را به دکمه های تصویری سایت اضافه نمایید و آن را به شکل ساده، روان، قابل فهم  و تصور توضیح دهید.

تعیین چگالی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی و کیورد ها پیش از این به شما معرفی شدند و احتمالا تا به حال متوجه شده اید که اهمیت زیادی در پیشبرد محتوا دارند. این کلمات کلیدی می توانند رتبه سایت شما را ارتقا دهند. شما باید به تعداد دفعات مشخصی از این کلمات در محتوای خود استفاده کنید. البته این تکرار نباید بسیار زیاد باشد و یا مخاطب را اذیت کند.

شما باید کلمات فرعی و اصلی را به گونه ای به کار ببرید که در متن به صورت مرتبط دیده شوند و موضوعات مرتبط با آن ها را نیز توضیح دهید. همچنین بهتر است از این کلمات در عنوان بندی ها نیز استفاده نمایید. بسته به اینکه محتوای شما چند کلمه است و عبارت کلیدی اصلی است یا فرعی٬ این موضوع می تواند متفاوت باشد.

کیورد های اصلی

این کلمات کلیدی عمدتا موضوعات اصلی هستند که باید از آن ها در زمینه های مختلف استفاده کنید و در هر هزار کلمه٬ حداقل ۸ الی ده بار در بخش های مختلف متن از آن ها استفاده نمایید.

کیورد های فرعی

این کلمات شامل عنوان هایی می شوند که یا به مقالات دیگر لینک می شوند و یا با کلمه اصلی ارتباط دارند و باید حداقل دو بار و حداکثر سه الی چهار بار در متن به کار بروند.

بررسی سایت های رقیب

یکی از مهم ترین کار هایی که پیش از تولید محتوا باید انجام دهید٬ این است که سایت های رقیب و هم رده خودتان را بررسی نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید یک الگوریتم مشخص بچینید و با توجه به آن پیش بروید. از طرفی آنالیز نحوه عملکرد دیگر کمپانی ها٬‌ باعث می شود بتوانید سرعت بیشتری داشته باشید و دیگر آزمون و خطا را کنار بگذارید.

چارت بندی مقاله در تولید محتوا

چارت بندی بعد از اینکه تمامی کیورد ها را جست و جو کردید به کارتان می آید. شما باید ابتدا تمامی موارد را در بیاورید و مشخص کنید دقیقا می خواهید برای چه کیورد هایی محتوا بنویسید. بعد از آن استراتژی محتوایی خود را چیده و با توجه به آن شروع به تولید محتوا کنید.

این کار به شما کمک می کند تا محتوای تکراری ننویسید و کار ها را به بهترین شکل پیش ببرید. در اصل داشتن برنامه باید برای مدت زمان خاصی برای مخاطب تعیین شود و از این طریق می توانید پیشرفت خوبی در سایت ها داشته باشید.

جمع بندی مناسب

شما باید برای محتوا جمع بندی خوبی نیز در نظر بگیرید. یعنی در تولید محتوا بعد از اتمام بحث و بستن بدنه اصلی٬ یک عنوان جمع بندی٬ پایان بندی و یا نتیجه گیری بگذارید. این کار باعث می شود پایان بندی خوبی داشته باشید. در این بخش باید خلاصه ای از مطالب گفته شده را بیاورید.

بسیاری از مخاطبین پیش از خواندن مقاله به این بخش می روند و این بخش را مطالعه می کنند. پس باید به نگارش و گیرا بودن متن آن دقت کنید و سعی داشته باشید مقاله را به طور خلاصه در آن توضیح دهید.

نوشتن مقالات یونیک

یکی از نکاتی که می تواند محتوای شما را ارتقا دهد و آن را به یک نمونه فوق العاده تبدیل کند٬ این است که محتوا باید کاملا یونیک باشد و اصلا نباید آن را از سایت های دیگر کپی کنید. محتوای کپی هیچ ارزشی ندارد و باعث کسب نمره منفی توسط وب سایت ها خواهد شد.

در نتیجه بهتر است متنی که برای تولید محتوا آماده می کنید به صورت بازنویسی شده و از درک مطلب خودتان آماده شود. این متن باید سئو شده باشد. یعنی باید مطلب را برای مخاطبینی که مد نظر دارید با زبانی گویا و روان بنویسید.

به کار بردن عکس های با کیفیت

تولید محتوا اصولا حتی اگر متنی باشد٬ نیاز به عکس خواهد داشت. این عکس ها در اصل به محتوا رنگ و روی حرفه ای و جذابی می دهند و می توانند دید مخاطب را به مطلب بهتر نمایند. در حقیقت عکس هایی که برای یک مطلب به کار می برید٬ باید هم باکیفیت باشند و هم با محتوا و بخشی که در آن به کار می روند٬ ارتباط بگیرند.

از طرفی اندازه و نوع قالب تمامی عکس هایی که در یک مقاله به کار می برید نیز اهمیت دارد. تعداد٬ اندازه ها و نوع آن ها می تواند با توجه به نیاز مطلب٬‌ قالب سایت و یا خواسته کارفرما و سلیقه تولید کننده محتوا متفاوت باشد. با این حال بهتر است در هر هزار کلمه به فراخور متن٬ حداقل از سه تا چهار عکس لازم است.

سئو داخلی

سئوی داخلی می تواند محتوای شما را بسیار باکیفیت تر از قبل نماید. این کار به بهینه سازی در تولید محتوا کمک می کند و می تواند در زمینه های مختلف باعث رشد وب سایت شما شود. برای این کار می توانید از لینک دادن٬ به کار گیری تگ ها و موارد دیگر استفاده نمایید.

نگارش اصولی محتوا

حین نوشتن و بعد از اینکه تولید محتوا را انجام دادید٬‌ باید متن خود را نگارش کنید. این نگارش شامل مرتب کردن متن٬ یک دست کردن موضوعات و به کار بردن به موقع علائم نگارشی می شود. فراموش نکنید که برای استفاده از این علائم به شکل درست و اصولی٬ باید نقطه٬ ویرگول و دیگر موارد را به کلمه قبل چسبانده و از کلمه بعدی فاصله دهید. این ساختار برای تمامی محتوا ها انجام می شود و اهمیت ویژه ای دارد.

بعد از اینکه متن خود را نوشتید٬ می توانید آن را اصلاح کنید و مطمئن شوید که هیچ اشکال املایی و یا کلامی در آن وجود ندارد. همچنین نباید از یک کلمه به تعداد دفعات زیاد و نزدیک به هم استفاده کنید. همچنین نباید افعال را پشت سر هم به صورت تکراری به کار ببرید.

توجه به تعداد کلمات مقاله

برای هر مقاله٬ به شما تعدادی کلمه داده می شود که باید مقاله را در همان تعداد کلمه بنویسید و آن را ویرایش نمایید. به طور مثال اگر کارفرما از شما بخواهد تولید محتوا انجام دهید٬ بسته به اینکه به چه توافقی رسیده باشید٬ تعداد کلماتی را به شما می دهد که از طریق آن ها می توانید دسته بندی موضوعات را انجام دهید.

نوع محتوا٬‌ قالب آن و بسیاری از موارد دیگر٬ در نتیجه کار تاثیر گذار خواهند بود. باید حواستان را جمع کنید که به صورت دقیق در حدود همان مقدار و یا نهایتا ۵۰ الی ۱۰۰ کلمه بیشتر بنویسید. شما نمی توانید یک سفارش هزار کلمه ای را تا ۵ هزار کلمه ادامه دهید.

تعیین متا تگ مناسب

بخشی در پنل های هر سایت هست که برای بهینه سازی و سئوی داخلی متن اهمیت دارد و باید متا تگ را بر اساس موضوع اصلی و کیوردی که به کار برده اید٬ تعیین نمایید.

عدم استفاده از کلاه سیاه

کلاه سیاه اصطلاحا به تمامی فعالیت هایی گفته می شود که تاثیر زیادی در جذب مخاطب به ویژه در کوتاه مدت دارند. با این حال به کار بردن آن ها می تواند سایت شما را نابود کند و بعد از مدتی باعث افت شدید و حتی کسب نمره های منفی خواهد شد.

متاسفانه برخی مشتریان برای جواب گرفتن به صورت عجله ای اقدام می کنند و همین باعث می شود که سایتشان افت داشته باشد. شما به عنوان یک فرد که تولید محتوا را به شکل حرفه ای انجام می دهد٬ نباید از این ترفند ها استفاده کنید.

تعیین لینک منبع

لینک دهی نیز به طرق مختلف به کار سئو و تولید محتوا کمک می کند. این لینک دهی می تواند داخلی و یا خارجی باشد. یعنی می توانید به مقالات داخل سایت خودتان ارجاع دهید و هم باید به شکل لینک دهی خارجی به تقویت سئوی سایت کمک کند.

تنظیم کادر برای سازگاری با موبایل

همان طور که می دانید٬ اکثر افراد با موبایل هایشان وارد سایت های مختلف می شوند و در بسیاری از اوقات از این طریق به فضای مجازی متصل هستند. در نتیجه شما باید این موضوع را در نظر بگیرید و سایتی که دارید در آن به تولید محتوا می پردازید باید در قالب های موبایل هم به درستی بالا بیایند و برای مخاطب خوانا باشند.

به کار بردن فونت مناسب

فونت های متنوعی برای سایت های مختلف استفاده می شوند و هریک برای نوعی محتوا مناسب است. شما هم باید با توجه به زیبایی شناسی و خوانایی متن٬ یکی از فونت ها و اندازه مناسب آن را انتخاب کند. این موضوع می تواند در نتیجه کار تاثیر مثبتی داشته باشد.

پاراگراف بندی اصولی

زمانی که دارید به تولید محتوا می پردازید٬ باید بتوانید پاراگراف ها را به شکل منظم بچینید و هریک را به صورت منظم در هر بخش پراکنده کنید. اندازه خطوط و پاراگراف ها باید دقیق و تقریبا یکسان باشند.

اشتباهات رایج در تولید محتوا

تولید محتوا می تواند بسیار جذاب باشد. افراد زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و با توجه به بازار کار خوب این شغل و تاثیری که در برندینگ و سئو دارد٬ افراد بیشتری را نیز جذب بازار کرده است. با این حال برخی اشتباهات رایج وجود دارند که می توانند محتوای شما را بی کیفیت کنند. یعنی رعایت هریک از این موارد٬ باعث می شود شما یک تولید محتوا به صورت حرفه ای داشته باشید.

اولویت دادن گوگل به مخاطب

عدم توجه به بهینه سازی در تولید محتوا

نوشته های بی ربط و کلافه کننده

در نظر نگرفتن خواسته های مخاطبین

بازخوانی و ویرایش نکردن متن در تولید محتوا

استفاده از عناوین تکراری و خسته کننده

جذاب و گیرا نبودن متن

متن غیر حرفه ای و بی کیفیت

به کار گیری کلمات سنگین

وقت نگذاشتن برای کیورد ریسرچ

پراکندگی دقیق محتوا

اولویت دادن گوگل به مخاطب

همان طور که می دانید٬ گوگل الگوریتم خاصی دارد که در ازای رعایت آن٬ به مقالات دیگر امتیاز می دهد. آشنایی با این الگوریتم ها و پیاده کردن آن ها در روند تولید محتوا قطعا مفید خواهد بود. با این حال شما باید در نظر داشته باشید که شما دارید برای مخاطب می نویسید. شما باید برای مخاطب تولید محتوا کنید و هدفتان جلب نظر آن ها باشد. با این حال باید الگوریتم های جدید را نیز رعایت کنید و بدون ضربه زدن به بدنه اصلی تولید محتوا٬ متن را به شکل تخصصی پیش ببرید.

عدم توجه به بهینه سازی در تولید محتوا

بهینه سازی و به روز کردن محتوا در سایت بخش مهمی از سیستم سئو محسوب می شود. یعنی شما باید متن مورد نظر را طبق الگوریتمی که چیده اید مدیریت نمایید. حتی اگر بهترین محتوا را هم بنویسید و در سایت قرار دهید٬‌ تا زمانی که دیده نشوند و به نظر مخاطبین هدف نرسند٬ ارزشی نخواهند داشت. به کار بردن اصول سئو در تولید محتوا می تواند بهای سنگینی برایتان داشته باشد.

با رعایت این اصول و نکاتی که برای گوگل اهمیت دارند٬ می توانید محتوای خود را بهینه کنید و کاری کنید که مخاطبین دسترسی بیشتری به آن داشته باشند. برای این روند باید روی موضوعات مختلفی مانند عنوان بندی درست٬ پراکندگی کلمات کلیدی و دیگر موضوعات تسلط داشته باشید.

نوشته های بی ربط و کلافه کننده

همان طور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره کردیم٬ شما باید مخاطب مورد نظر را بشناسید و با درک صحیحی از نیاز های او بتوانید زبان خوب و مناسبی را برای برقراری ارتباط متنی بین خود و او بیابید. از طریق این زبان شما می توانید احساس اعتماد آن ها را جلب کنید و او را ترغیب کنید که همه متن را بخواند.

فراموش نکنید که متن های خسته کننده باعث کلافگی فرد می شوند و همه افراد زود از وب سایتتان بیرون می روند و این موضوع علاوه بر اینکه وجهه خوبی از شما نخواهد گذاشت٬ بلکه می تواند باعث شود ترافیک سایت مقابل نیز کم شود.

در نظر نگرفتن خواسته های مخاطبین

شما باید ببینید مخاطبینی که با آن ها رو به رو هستید چه خواسته ها و نیاز هایی دارند و به سوالات آن ها جواب بدهید. این کار باعث می شود که هنگام باز شدن سایت و مقاله شما٬ کسانی که به آن ها نیاز دارند٬ به خواندن و کسب اطلاعات ادامه دهند.

عدم بازخوانی و ویرایش نکردن متن در تولید محتوا

بعد از اینکه تولید محتوا انجام شد٬ لازم است که حتما متن نوشته شده را دوباره بخوانید و ایرادات آن را تا حد ممکن از بین ببرید. شما باید بتوانید این موضوع را به سرعت انجام دهید و در ویرایش متن نیز حرفه ای شوید. در اصل غلط املایی٬ رعایت نکردن الگوریتم و به کار نبردن علائم نگارشی درست٬ همگی اشکال حساب می شوند و باید از بین بروند.

عدم بازخوانی و ویرایش نکردن متن در تولید محتوا

عدم بازخوانی و ویرایش نکردن متن در تولید محتوا

استفاده از عناوین تکراری و خسته کننده

عناوینی که برای تولید محتوا در نظر می گیرید اهمیت زیادی دارند. این عنوان ها نباید کپی یا تکراری باشند. شما باید بخش بندی ها و تگ ها را به شکلی انتخاب کنید که توضیحات کلی محتوا را نشان دهند و ترجیحا کیورد های اصلی و فرعی می توانند در آن به کار بروند. درواقع این مسئله یک امتیاز محسوب می شود.

سعی کنید تیتر های جذاب٬ کوتاه و مرتبط انتخاب کنید به طوری که برای مخاطب جدید باشد و او را به خواندن ترغیب نماید. از طرفی می توانید از عناوین سوالی استفاده کنید به شکلی که توضیح زیر آن پاسخ به سوال باشد.

جذاب و گیرا نبودن متن

متن باید جذاب نوشته شود و چهارچوب های مختلف هم در آن رعایت شود. اینکه متن شما محاوره باشد یا معیار٬ علمی باشد یا عامه پسند و موارد دیگر٬ به خودتان و کارفرمایی که دارید بستگی دارد. شما باید یک زبان درست و مرتبط به نیاز های مخاطبین پیدا کنید تا بتوانید نظر مخاطبین را جلب کنید.

متن غیر حرفه ای و بی کیفیت

از نوشنن متن های بی کیفیت خودداری نمایید. سعی کنید قلم خودتان را داشته باشید و آن را طی مقالات مختلف به دست بیاورید. شما باید تجربه های مختلفی داشته باشید و مهارت های خود را در نوشتن محتوا های متفاوت بالا ببرید تا بتوانید هر موضوعی را بنویسید و با افراد و مخاطبین مختلف به خوبی ارتباط برقرار کنید.

به کار گیری کلمات سنگین

اکثر مقالات و نوشته هایی که در تولید محتوا به کار می روند٬ برای عوام هستند و باید به گونه ای نوشته شوند که افراد با سنین و سطح های سوادی مختلف بتوانند آن ها را بخوانند. یعنی باید افراد مختلف را مد نظر قرار دهید و برای همه آن ها بنویسید و از به کار بردن کلمات پیچیده و عبارت های بسیار تخصصی دوری کنید.

وقت نگذاشتن برای کیورد ریسرچ

همان طور که گفتیم٬ کلمات کلیدی اهمیت ویژه ای در روند بهبود سایت و تولید محتوا دارند. یکی از اشتباهات رایجی که به افت شدید وب سایت ها می انجامد٬ عدم توجه به کیورد ریسرچ می باشد. شما باید تمامی اطلاعات را به صورت دقیق به کار ببرید و با پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی و عنوان های مرتبط٬ استراتژی تولید محتوا را ببندید.

پراکندگی دقیق محتوا

باید دقت کنید متن شما یکدست باشد و میزان اطلاعات و همچنین کلمات کلیدی در بخش های مختلف باهم همخوانی داشته باشند. تولید محتوا می تواند کمی چالش برانگیز باشد اما زمانی که آن را یاد بگیرید و به چهارچوب آن عادت کنید٬ می توانید به راحتی این کار را در کمترین زمان نیز انجام دهید.

پراکندگی دقیق محتوا

پراکندگی دقیق محتوا

در طی هفته چند محتوا نگارش کنیم؟

منابعی مثل تولید محتوا، بودجه ای که برای برون سپاری محتوا داریم، زمان و میزان رقابت در حوزه کاری که در دسترس شماست؛ تعداد محتوایی که در طی هفته باید تولید شود را مشخص می کند. میزان رقابت شما با استراتژی که انتخاب می کنید رابطه ی مستقیم دارد. به عنوان مثال، اگر حوزه کاری شما گسترده و وسیع می باشد؛ حجم محتوایی که تولید می کنید هم باید بالا باشد ولی در حوزه‌ی تخصصی‌تر و بسته تری مثل یک برند مشخص، محتواهای کمتر و فعالیت هدفمندتری استفاده می‌شود.

اگر منابع تولید محتوا مثل اعضا تیم و بودجه‌ی مربوطه بیشتر باشد، سرعت و کیفیت کار نیز سیر صعودی خواهد داشت. آیتم کلیدی و مهم دیگر، زمان متقضی است یعنی هر چه زمان بندی دقیق تری داشته باشیم وبتوانیم بازخورد کسب و کارمان را در مدت زمان کوتاه بالاتر ببریم، در تصمیم گیری و اهداف ما اهمیت ویژه ای خواهند داشت.

موارد عنوان شده وابستگی تنگاتنگی با هم داشته و خلل در هر کدام رسیدن به هدف را سخت تر می سازد و با برنامه‌ریزی، زمان‌بندی صحیح و برآیند منابع لازم، سریع‌تر به سئوی دلخواه می رسیم. پس سئو تنها تولید محتوا نمی باشد.

در کل در هر هفته بین 2 تا 3 محتوای با کیفیت برای هر سایت کافیست. مقاله‌ی خوب، محصول جامع، مدیریت سایت، تصاویر به کار رفته، محصولاتی که شاید توزیع چندانی ندارند، دسته بندی، برچسب ها، ساخت صفحات و مدیریت آنها، مثل: درباره‌ی ما، تماس با ما، صفحه‌ی اصلی، جواب دادن سوالات و نظرات کاربران، بازنشر محتوا در شبکه های اجتماعی نیز اهمیت دارند. حال اگر سایت خود را هدایت می فرمایید، معمولا زمان موثر برای راه اندازی و پیاده سازی آن سه ماه می باشد؛ پس صبور باشید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

کیفیت محتوا را جدی بگیرید چرا که از تعداد محتواهایی که منتشر می کنید، مهم تر است و گوگل نیز تصمیم گیری خود را بر اساس محتوایی که توسط یک سایت ارائه می شود، در مورد جایگاه و مفهوم محتوا در نتایج جستجو شده انجام می دهد. همیشه تعداد محتواها را متناسب با توانمندی اعضا تیم و استراتژی محتوا و زمان بندی و برنامه ریزی محتوایی معین کنید. سئو کار برتر  نکات مهم و اساسی خدمات تولید محتوا را در اختیارتان می گذارد.

اگر در رقابت با دیگران هستید و قرار است برای هر سایت 2 تا 3 محتوای تخصصی بنویسید و 3 سایت را نیز مدیریت کنید، تیم محتوانویس خود را گسترش داده و 3 نویسنده ی ماهر را برای تولید محتوا در نظر بگیرید، تا از حجم کار بالا کاسته و در عوض کیفیت محتواهای تولید شده بالا رود. چرا که نوشتن یک محتوای ضعیف مانند آب در هاون کوفتن است و تاثیری در سئوی سایت شما نداشته، جذب مخاطب که هدف مهم و ارجح بوده و همچنین فرصت بهتر دیده شدن را از دست داده و از طرفی ممکن است امکان بهبود محتوای منتشر شده نیز دیگر به دست نیاید.

به این نکته توجه داشته باشید که مطالب عنوان شده در بالا درباره ی محتواهای تخصصی مصداق بیشتری دارد، ولی در خصوص سایت های خبری که سرعت انتشار بر هر موضوعی مقدم تر می باشد، کاربرد ندارد. این نکته حائز اهمیت است که مزید بر توان تیم تولید محتوا، این که برای چه سایتی و چه نوع کسب و کاری تولید محتوا را انجام می دهیم، زیرا سایت های فروشگاهی با توجه به نوع و جنس محصولات، محتواهای تخصصی ویا عمومی خاص خود را می طلبند.

تولید محتوا

تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا در سئو

تولید محتوا برای سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا عنصر کلیدی در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج جستجو است. این اهمیت از چندین جنبه قابل بررسی است:

  1. افزایش دیده‌شدن : محتوای باکیفیت و بهینه‌شده با کلمات کلیدی مناسب، احتمال دیده‌شدن وب‌سایت شما را در نتایج جستجو افزایش می‌دهد. هدف این است که وب‌سایت در صفحه اول گوگل قرار گیرد، جایی که اکثر کاربران توجه خود را معطوف می‌کنند.
  2. ارتقای تجربه کاربری : محتوا تنها درباره کلمات کلیدی نیست؛ کیفیت محتوا و ارزشی که برای کاربر فراهم می‌کند، نیز بسیار مهم است. محتوای مفید و جذاب کاربران را تشویق به وقت گذراندن بیشتر روی سایت، کاهش نرخ پرش و افزایش تعداد صفحات مشاهده‌شده می‌کند.
  3. ساختار بخشیدن به وب‌سایت : محتوای خوب ساختار منطقی به وب‌سایت می‌بخشد. استفاده از عناوین، زیرعناوین، لیست‌ها و پاراگراف‌ها به خوانایی محتوا کمک کرده و سئوی داخلی سایت را بهبود می‌بخشد.
  4. ایجاد لینک‌های ورودی : محتوای باارزش و انحصاری اغلب توسط سایر وب‌سایت‌ها لینک می‌شود. این لینک‌های ورودی (بک‌لینک‌ها) از عوامل مهم در الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو هستند و به افزایش اعتبار و موقعیت وب‌سایت در نتایج جستجو کمک می‌کنند.
  5. هدف‌گیری کلمات کلیدی نیش : تولید محتوا فرصتی است برای هدف‌گیری دقیق کلمات کلیدی خاصی که ممکن است در جستجوهای نیش و تخصصی به کار روند. این امر به جذب ترافیک مرتبط و متمرکزتر از موتورهای جستجو کمک می‌کند.
  6. تحکیم موقعیت اقتداری : ارائه محتوای کارشناسی و باکیفیت به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا به عنوان یک مرجع معتبر در حوزه فعالیت خود شناخته شود. این امر نه تنها ترافیک بیشتری را جذب می‌کند بلکه به ایجاد اعتماد نزد کاربران نیز کمک می‌کند.

بنابراین، تولید محتوای هدفمند و باکیفیت برای سئو نقش حیاتی در موفقیت آنلاین هر کسب‌وکاری دارد. این استراتژی نه تنها به بهبود دیده‌شدن وب‌سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند بلکه به تقویت برند، جذب مخاطب هدف و افزایش تعامل کاربر نیز می‌انجامد.

اهمیت تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا

جمع بندی

با توجه به رشد روزافزون دنیای کسب و کار، فناوری اطلاعات و نیاز مشتریان برای پیشبرد اهداف شغلی، اجتماعی، سیاسی و غیره نیاز به تولید محتوا همواره احساس می شود. پس تولید محتوا یکی از حرفه هایی است که می تواند در انواع فیلد ها درآمد بسیار بالایی داشته باشد. از طرفی با در نظر گرفتن حساسیت های آن٬ می توانید در این زمینه بی رغیب باشید. فراموش نکنید که انواع روش ها می توانند مخاطبین متفاوتی را به سمت سایت شما جذب کنند. تمامی مواردی که ذکر کردیم٬ باید در تولید یک محتوا ی حرفه ای رعایت شوند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *